Tietoja minusta

Oma kuva
Rakastan askartelua ja näpertelyä, mutta teen harvemmin mitään valmiiden ohjeiden mukaan. Käsillä tekeminen on hemmottelun ohella pieni pako arjesta :)

sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Kehäkukkaöljy

Olen aikaisemmin hehkuttanut teepuöljyä finnien hoidossa, ja olen edelleenkin sitä mieltä että se toimii. Siinä on vain yksi "mutta", jonka olen huomannut. Teepuuöljy passaa paremmin satunnaisten finnien täsmähoitoon kuin kokonaisen kukinnon taltuttamiseen. Tulin tähän johtopäätökseen vierailtuani oululaisessa luontaistuoteliike Kuukorennossa. Olin ihan vain ostamassa kasvosaippuaa, mutta puheeksi tuli ihoni huono kunto ja mahdolliset kikkakakkoset, millä sitä voisi parantaa. Siellä suosittelivat teepuuöljyn sijaan kehäkukkaöljyä, koska pitkään käytettynä teepuuöljy voi kuulemma alkaa ärsyttämään ihoa. Itsekin olin huomannut, että iho kuivui kovasti finnialueilta.

Pienen pohdinnan jälkeen päädyin sitten ostamaan pullollisen kehäkukkaöljyä. Iholla käytettynä se hillitsee tulehdusta ja auttaa rikkoutuneita kohtia paranemaan. Siinä on myös runsaasti E-vitamiinia. Kehäkukkaöljyä voi myös nauttia sisäisesti, mutta sisäisen käytön kanssa kannattaa olla tarkkana, koska kehäkukka lisää estrogeenin tuotantoa. Esimerkiksi raskaana ollessa sitä ei siis saa käyttää. Sisäisestä käytöstä voi opasvihkosen mukaan olla hyötyä mm. kuukautiskipuihin ja masennukseen.


Mitä iho sitten on tykännyt? Olen käyttänyt kehäkukkaöljyä kasvovoiteen alla kahdesti päivässä vähän yli viikon. Olen huomannut, että se hillitsee puhkeamassa olevia finnejä, ja nopeuttaa puhjenneiden finnien parantumista. Ihon yleiskunto on myös parantunut. Ei olisi ihan ensimmäisenä tullut mieleen laittaa öljyä näppyläiselle iholle, mutta iho ainakin vaikuttaisi tykkäävän. Mitään ihmeparantumista ei ole näköpiirissä, mutta laajempien alueiden hoitona tuo näyttäisi toimivan paremmin kuin teepuuöljy. Raportoin tänne varmaan vielä lisää kunhan saan hieman pidempiaikaisia käyttökokemuksia :)

0 kommenttia: